Goed proneren is een vak                                     29  sep 2010
Zo lang als ik aan het lopen ben, zo lang zak ik ook al lekker door. Voor de leek en kroegtijgers onder ons; met "doorzakken" bedoel je, als het over hardlopen gaat, heel iets anders dan aan de bar net zo lang drinken tot je door je hoeven c.q. de barkruk zakt. Een duur woord voor dat doorzakken is "proneren". Bij het kopen van sportschoenen is het goed om rekening te houden met het feit of je proneert, en zo ja in welke mate. Een antipronatieblok en/of sportsteunzolen kunnen je op het rechte pad houden.
Proneren is normaal
Zoals gezegd is het eigenlijk gewoon het doorzakken van je voet, met name tijdens het hardlopen. Dat doorzakken van buiten naar binnen toe komt vaak voor. Nagenoeg iedere hardloper zakt iets door omdat het bij het opvangen en stabiliseren van het lichaam hoort.

Het wordt ook als normaal gezien dat een voet die nagenoeg recht op de hak land toch maximaal 15% naar binnen door zakt. Een lichte vorm van proneren is dus gewoon en kan indien nodig worden gesteund door goede sportschoenen. Er zijn neutrale sportschoenen en schoenen met een antipronatieblok. Vrij vertaald een extra ondersteuning door de schoen tegen nog verder doorzakken.
Overpronatie
Overpronatie kan wel een probleem zijn, of beter, een probleem veroorzaken. In geval van overpronatie land de hak van de schoen wel rechtstandig of zelfs op de buitenkant. Daarna zakt de voet meer dan 15% naar binnen toe om vervolgens met de voorvoet aan de kant van de grote teen af te zetten.

De oorzaak van deze overpronatie is dat de enkel en de voet moeite hebben om de schok van de landing bij een stap op een normale manier op te vangen. Het lichaam wordt dan niet goed gestabiliseerd. Dat kan een overbelasting veroorzaken van de enkel, knie en zelfs tenen, en door automatisch met andere lichaamsdelen te compenseren en corrigeren kunnen ook daar klachten ontstaan.
Ja ik weet het
Voor dat ik begon met hardlopen had ik knieklachten. Sportfysio en sportsteunzolen zorgden er voor dat de klachten verdwenen en ik kon gaan hardlopen. Eigenlijk ging het bij mij dus precies andersom dan bij "normale" mensen; Eerst de klachten en daarna pas lopen. Zoals ik nu loop heb ik geen klachten. De onderkant van mijn gebruikte schoenen verraadt dat ook ik overproneer, in ernstige mate. In heel ernstige mate zelfs. Ik weet dat ook door de 378 keer dat familie dat langs de kant van de weg en na afloop van wedstrijden tegen me heeft gezegd. En mensen die met me mee fietsten (Koen en Ronald b.v.) mij er op wezen. Super en heel goed bedoeld, maar :

a)  ik loop nu al jaren zo, heb geen last, dus waarom zou ik het veranderen
b)  als ik bewust anders ga lopen loop ik niet lekker en ontstaan blaren
c)  zie a en b, dus laat me maar gaan zo.

Tijdens de marathon Rotterdam 2010 (eindtijd 2:54:22 dus met overpronatie kan je nog best doorlopen) had één van mijn 6 fans, René, een fototoestel met een hele grote telelens. Hij legde feilloos mijn overpronatie vast. Zie de foto hieronder.
"Don't try this at home."
Overpronatie; iets meer dan 15 % doorzakken, maar niks afgebroken hoor...