7 Heuvelenloop met PR                                       21  nov 2010
Zondag 21 november 2010 wordt de "7 Heuvelenloop" gehouden in en vooral rond Nijmegen-Groesbeek. Zo'n 25000 deelnemers lopen de route van 15 km; de eerste 13 meer omhoog dan naar beneden. De eerste lopers (waaronder ik zelf) starten om 13:00 uur. De laatste vertrekken pas 50 minuten later.
Twee startlijnen
Vanwege het bijzonder groot aantal deelnemers zijn veel startvakken gemaakt. Niet alleen om de lopers in te delen naar een, zelf opgegeven, geschatte eindtijd, maar ook om de lopers met tussenruimtes te laten starten. Er zijn zelfs twee verschillende startlijnen gemaakt om alle lopers kwijt te kunnen. Ik ben benieuwd. Ik ga het blauwe vak in en kan dus nog een paar tellen kijken naar de rug van de hele snelle lopers.
What goes up, must come down
Geef mij maar een mooi vlak parcours. Zelfs de marathon Rotterdam, met 2 keer de Erasmusbrug en 1 keer een tunnel op de 27 km, vind ik al een prestatie. Tijdens de Berenloop werd ik door mijn reisgenoot Marjolein uitgelachen toen ik liet vallen dat die 7-heuvelenloop best wel pittig zou worden. "Het zijn heuveltjes hoor. Pukkeltjes, niet meer dan dat." Ja zeg, als je wedstrijden fietst en loopt in de Alpen zal je dat best zo ervaren. Ik moet maar zien hoe ik de hoogtestage a.s. zondag ga overleven. Wie weet valt het nog wel mee, maar op 4 en 7,5 km gaat het wel lastig worden vrees ik.
Goed geregeld dat alle deelnemers aan de 7-heuvelenloop die dag vanaf elk treinstation in Nederland voor maar 12,50 een retourtje Nijmegen hebben. Kijk, da's nou meedenken. Ik sta even na 9 uur op het station. En nu maar hopen dat er niet te veel blaadjes op de rails liggen.
De dag van de race
De ellende die werd veroorzaak door de brand bij de spoorwegen in Utrecht zou voorbij zijn op zondag, de dag van de grote uittocht naar Nijmegen. Voor de zekerheid (het is en blijft de NS die zegt dat de problemen over zijn) toch maar nog een trein eerder genomen. Blijkt een goeie keuze. De NS beloofde dat de treinen zondag weer als normaal zouden rijden, en inderdaad. Normaal is dat ze vertraging hebben dus het begon in Alphen al met 8 minuten vertraging. Geen probleem, op Utrecht heb ik tijd zat.
Maar ook op Utrecht blijken al 2 treinen naar Utrecht niet klaar te staan en voorlopig nog niet te komen. NS personeel adviseerd zo'n 50 sporters maar even via Den Bosch te reizen. Tuurlijk, maar staat er in Den Bosch dan wl een trein voor ons klaar? Oh, dat weet u niet zeker!? Zullen we dan maar even blijven wachten op trein 3... Die gelukkig redelijk op tijd kwam en trein 1 en 2 verving. Zucht. Uiteindelijk toch mooi op tijd in Nijmegen waar mijn gastheer voor koffie en loopshirt had gezorgd. Goed geregeld.

In het startvak, voorzien van como-huisvuilzak maatje XL tegen de koude wind, wachten tussen duizenden andere sporters. Ik herken een paar marathonlopers uit Leiden en uit Terschelling, en zowaar een oud collega die ik 10 jaar niet meer gezien had. Ik ben benieuwd of ik weer kan schakelen naar een (veel) hoger tempo in een relatief korte wedstrijd. Verleden week Ronald al gehaasd naar zijn PR van 37:37 op 10 en zelf nog een rondje van 10 er achteraan gedaan. Dat was een voorproefje. Vandaag mag ik zelf aan de bak voor een snelle 15. Geen idee hoe dat moet voelen. Horloge maar ingesteld op 3:40 per kilometer en zien wat er van komt.

Het startschot valt en gelijk merk ik dat iedereen echt snel van start gaat. Geen vergelijk met een druk startvak van een marathon. Toch begint het op te stoppen bij 500  meter. Een aantal lopers bedenkt zich niet dat er mensen in willen halen. Met wat andere lopers ga ik soms fietspaden en stoepjes op om in te kunnen  halen. Je moet tenslotte wat. Het lukt me makkelijk om het tempo op 3:40 per km te houden en fluit mezelf na 3 km terug als de voorsprong op dat schema te groot dreigt te worden. De heuvels (ok "pukkeltjes" volgens kenners) moeten nog komen en ik heb geen zin om daar figuurlijk gesproken tegenaan te lopen en het tempo in te laten storten. 

Het horloge houdt alles keurig bij. De rondetijden zijn de km.tijden.

Maar die heuvels drukken het tempo niet. Ik kan het tempo redelijk stabiel houden en besluit om vanaf de laatste heuvel het tempo op te voeren. Waar blijf die laatste klim nou die ik in gedachten heb. Volgens mij komt die al niet meer. Was dat nou alles? Dan het tempo maar iets opschroeven en proberen om met precies 1 minuut voorsprong op mijn voorgenomen schema over de streep te komen. Spelen met je Garmin terwijl je weet dat je een dik PR gaat lopen. Dit wordt een leuke dag. Mijn PR op de 15km stond op 56:26 en was onderdeel van de 20 km bij de "20 van Alphen". Nu kwam ik over de streep in 54:16. Een heel dik PR op de 15 km.
Maar ook een PR van 36:24 op de 10 km dat nu na 2,5 jaar met seconden is verbeterd.
Ook weer als onderdeel van een langere afstand dus ook dat kan sneller. Eigenlijk het gevoel dat ik de bergen te voorzichtig heb aangevallen en te laat de eindsprint heb ingezet.


Einduitslag : 150e Overall en 10e in categorie.
Terug naar mijn uitvalsbasis waar een super lunchpakket klaar stond, koffie er bij en een lekkere warme douche. Met in mijn tas een chocoladeletter (de "R" van Rennen) van mijn gastheer en een medaille als aandenken aan deze leuke dag begon de laatste heuvel van deze dag. De terugreis met de NS. Maarrrr, eerlijk is eerlijk. Het ging een soort van voorspoedig. en om 1800 uur zat ik thuis aan de Pizza.